Храм Сфинкса построен из блоков карьера у Сфинкса,т.е. тот кто строил храм одновременно строил и Сфинкса.Кому принадлежал храм?
When the New Kingdom ended, the book, no longer a royal privilege, was copied on papyrus and used by Theban priests and their relatives. It remained well known up to the end of the Pharaonic Period, and was quoted in Roman papyri. In the late exemplars, the contents of the book (text and figures) remained unchanged, though on several late sarcophagi, doors guarded by serpents were added. These copies are often more reliable than those of the Ramesside Era.
The occurrence of the Amduat in the royal tombs of the New Kingdom is as follows :
made no use of it : Akhenaten, Horemheb, Ramesses I ;
complete directional versions : Tuthmosis III (with split registers) and vizier Useramun (with distributional changes) ;
complete sequential versions : Amenhotep II, Amenhotep III ;
burial-chamber versions : Tuthmosis III, Useramun, Amenhotep II & III ;
partial versions : Tuthmosis IV, Seti I (no 12th), Tutankhamon, Merneptah - Ramesses III (4th & 5th), Ramesses VI (no 12th) ;
excerpts : Ramesses IV - Ramesses IX.
From a historical and hermeneutical point of view, all available New Kingdom versions down to Ramesses IX (Hornung, 1987 - 1994) have to be taken into consideration, although the only complete and directional version of Tuthmosis III (also the oldest extant) provides the iconographical "main frame". Regarding the latter, Hornung & Abt (2003) provide color pictures of the 12 Hours found in the tomb of this king. Textually however, the version found in the tomb of Amenhotep II is to be preferred.
The interiors of the tombs of Tuthmosis III as well as the other Pharaohs using the Book of the Hidden Chamber have been mapped by the excellent "Theban Mapping Project". A special image search is possible allowing one to compare the various versions.
Iconographical standard : the version of Tuthmosis III ;
Textual standards : the text of Amenhotep II compared with all other New Kingdom versions (cf. collated hieroglyphs as published in Hornung & Abt, 2007).
Расположение солнца за пирамидами Гизы во время заката с точностью до угловых минут в четырех точках - весенне-осеннее равноденствие и зимне -летнее солнцестояние.
Расположение Солнца в направлении точно Запад и точно за пирамидой Микерина во время - 9 апреля 2504ВС.В этот момент после заката на небе происходит в течении 12 часов Ам-Дуат.В точке 12 октября 2504ВС солнце находится в этой же точке ,но на небе совершенно другая картина.Также при смещении от Ростау по долготе или ширине в любую другую точку планеты картина меняется и эта книга "не видима" на небе.
Rosetau - the Rosetau Necropolis (ie Gizeh)
http://books.google.ru/books?id=PRKm6Wd ... za&f=false
Fourth Hour
Pausing afterwards in being towed by the Majesty of this great god
in the mysterious cavern of the West.
Caring for those who are in it with his voice,
without him seeing them.
The name of this cavern is : "With living forms".
The name of the gate of this cavern is : "Which hides the towing".
Whoever knows this image of the mysterious ways of
Rosetau,
the unapproachable paths of the Imhet,
the hidden gates which are in the land of Sokar-upon-his-sand,
is one who will eat bread besides the living in the temple of Atum.
Whoever knows it is one with just paths,
going on the ways of Rosetau,
and seeing the images of the Imhet.
The name of the hour of the night guiding this great god is :
"She who is great in her power".
----------------------------
Если сложить ограничения накладываемые возможностью астрономических наблюдений только из области нижнего египта, только в требуемое время года в марте- апреле и одновременно добавить ориентацию пирамиды Микерина ,то получится .......
"Послание из Сокрытого помещения. Места пребывания душ, богов, теней и блаженных; а также то, что они делают. Начало - Рог Заката, врата западного горизонта, конец - первичный мрак, врата западного горизонта".
Книга Ам-Дуат ("Книга о том, что в Дуате") - одна из наиболее интересных и таинственных в мифологии Древнего Египта. Изображалась она на стенах гробниц и, обычно, под неё полностью отводился отдельный зал (как в гробнице Тутмоса III). Содержание книги рассказывает о путешествии солнца по загробному миру. Разделена книга на 12 глав (12 часов ночи), в каждой из которых даётся описание какого-либо действия. Их можно понять только в единстве текста и символических изображений: мифологическое мышление синтетично.
Египтяне представляли час как некое пространственное деление. Так, умерший должен пройти 12 часов вместе с Богом Ра на его ночной барке. Трудно определить точную датировку памятника. Очевидно, лишь, что он не мог быть изготовлен раньше времени Нового царства. Со временем "Книга Мертвых" была вытеснена книгой "Ам-Дуат"